Риторика та неориторика дискурсивних практик (інформація для студентів)
- Деталі
- Батьківська категорія: Навчальні дисципліни
- Створено: Вівторок, 22 січня 2019, 11:07
- Останнє оновлення: Четвер, 13 травня 2021, 14:35
- Опубліковано: Вівторок, 22 січня 2019, 11:07
- Автор: Методист
- Перегляди: 1174
«Риторика та неориторика дискурсивних практик»
Курс за вибором студентів майбутнього 2 курсу
(автор та викладач – Ю.М.Холодна, к.п.н., доц.)
Розум (логос)
щИрість (етос)
Творчість (винайдення ідей)
Оратор (гуманіст, що бореться за світло словом)
Радість (позитивний, неагресивний світогляд)
сИла (прийняття і воля)
Краса (пафос)
блАгодать (щастя від обміну думками і почуттями)
Риторика – теорія ораторського мистецтва, наука, історія якої сягає понад ХХV століть, протягом яких вона переживала як високі злети, так і важкі часи занепаду, завоювала всесвітнє визнання і особливу актуальність у ХХІ столітті.
Історія риторики поділяється на два головні етапи:
1. Класична риторика (ХІV ст. до н. е. — середина XІX ст.).
2. Неориторика (з середини XX ст. до нашого часу)
Неориторика зосереджена на аналізі дискурсивних (мовленнєвих) практик, внутрішньо лінгвістичних і позалінгвістичних параметрів комунікації, пов’язаних із мовою, мисленням, культурою загалом.
Інтегруючи в собі змістовні компоненти таких наук як філософія, логіка, психологія, лінгвістика, етика, естетика, сценічна майстерність, літературознавство, вона розвиває цілу систему особистісних якостей людини, здатної до переконуючої комунікації та самореалізації в суспільстві: культуру мислення, мовлення, поведінки, спілкування, виконавської майстерності, систему моральних цінностей тощо.
У ході курсу студенти опанують уміння:
– самостійно готуватися до виступу (визначати тему, ідею, мету, завдання, жанр, стиль висловлювання, відбирати і вивчати літературу за темою, складати план (ланцюжок ключових слів) і текст промови, упорядковувати аргументи і докази, добирати точні й образні вирази, поетичні засоби, удосконалювати написане, вчити його напам’ять);
– виступати впевнено, захоплено, переконуюче, висловлюватись правильно, стисло, ясно, логічно, дотримуватися послідовності й цілісності, стверджувати оптимістичну думку, використовувати засоби логіко-емоційної виразності (наголоси, темп, інтонацію, паузи, тон голосу), досконало володіти мовленнєвим апаратом (диханням, голосом, дикцією), поводитися впевнено, розкуто, природно, відповідно до змісту висловлювання, використовувати природні невербальні засоби (рухи, позу, жести, міміку), наочність;
– встановлювати контакт із аудиторією, ураховуючи її особливості;
– вести ефективну, конструктивну бесіду на будь-яку тему з кола зацікавлень культурної, високоосвіченої людини, володіти полемічним мистецтвом, культурою діалогу та полілогу (диспут, полеміка, дискусія) й етикою оратора;
– аналізувати виступи з погляду доцільності й реалізації поставленої мети, підготувати майбутнього вчителя-філолога до роботи з учнівською аудиторією, навчити виступати, переконувати, захоплювати засобами слова, вести конструктивний діалог і полілог.
Більше про курс див. тут (заходьте з корпоративного акаунта!!!): https://metod.fif.npu.edu.ua/2012-11-05-17-23-24/35-ritorika-ta-neoritorika-diskursivnikh-praktik