ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ ЛІТЕРАТУРИ У ЧАС ВІЙНИ І ПОСТВІЙНИ

29 березня 2022 р. для студентів  НПУ ім. Драгоманова відбулася лекція  завідувачки кафедри методики викладання світової літератури, докторки пед. наук, професорки Олени Ісаєвої на тему «Особливості вивчення літератури у час віни і поствійни».


Як і чому виник замисел такої теми, пояснює сама пані Олена:

«Особливі умови, в яких опинилися всі ми, диктують зміни не тільки у нашому способі життя, але й впливають на зміни нашої професійної поведінки як педагогів. Думаю, що у багатьох з нас у ці трагічні дні виникали питання:

 що ж у головах цих нелюдів, які творять такі злочини?

 хто ж їх учив і чого навчав? що вони читали (якщо читали взагалі) і що ж вичитували з того?

 чому гуманні ідеї російської культури/літератури, якою до цього часу цікавилися у багатьох країнах світу, зокрема зачитувалися романами Ф.Достоєвського і Л.Толстого, так би мовити, не  спрацювали?

 що робити далі з російською мовою і літературою, які стали тригером для українців?

 чи може бути взагалі поезія, література після Маріуполя / Ірпіня / Харкова тощо, якщо перефразувати відому фразу німецького філософа Т.Адорно про варварство, створювати вірші після Освенциму?

 і, нарешті, чи можна сьогодні вивчати літературу за старими конспектами, коли навіть добре знайомі твори, що не пов’язані з будь-якими військовими діями, сьогодні сприймаються інакше?


 

Отже, у пошуках відповідей на ці питання я вирішила розробити цю лекцію.

Якщо ж говорити про майбутнє творів російської літератури в шкільному вивченні, то, на мою думку, сьогодні ці твори треба «ставити на паузу», занадто болюче це для багатьох українців, які переживають і, на жаль, ще будуть переживати посттравматичний синдром. Особливо, якщо мова йде про школярів, тут головним принципом навчання зараз має стати загальнолюдський принцип «Не зашкодь!».

 

Ознайомитися з повною презентацією лекції Олени Ісаєвої на згадану вище тему можна на особистому сайті професорки за покликанням: http://www.isaieva.kiev.ua/.